Jumalanpalveluselämä

Jumalanpalveluselämä

Jumalanpalvelus – Jumalan kansan juhlaa

Tainionkosken kirkko on seurakunnan pääkirkko ja siellä  jumalanpalvelus vietetään joka sunnuntai klo 10.

Jumalanpalvelusta, jossa vietetään ehtoollista, kutsutaan messuksi. Sanajumalanpalveluksessa keskitytään Jumalan sanan esillä pitämiseen ja rukoukseen. Virsikirjan lopussa on ohje, josta voi seurata jumalanpalveluksen etenemistä.

Viikkomessua vietetään yleensä arkipäivänä ja arki-iltaisin. Viikkomessussa on tilaa hiljaisuudelle, mietiskelylle ja vapaamuotoiselle rukoukselle. Viikkomessua voidaan viettää myös esimerkiksi nuorten, oppilaitosten ja puolustusvoimien jumalanpalveluksissa.

Ehtoollinen – kristittyjen pyhä ateria

Ehtoollinen on kasteen lisäksi toinen luterilaisen kirkon pyhistä toimituksista eli sakramenteista. Kun Jeesus aterioi yhdessä opetuslastensa kanssa kuolemaansa edeltävänä iltana, hän siunasi leivän ja viinin ja kehotti opetuslapsia viettämään yhteistä ateriaa hänen muistokseen. Leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Kun vietämme ehtoollista, muistamme Jeesuksen kuolemaa ristillä. Hän kuoli ja kärsi rangaistuksen kaikkien ihmisten sijasta. Jokainen ehtoollisen vastaanottaja saa syntinsä anteeksi. Kun Kristukseen luottaen otamme vastaan leivän ja viinin, se on hengellinen ateria, joka yhdistää meidät Kristukseen ja lisää meissä rakkautta lähimmäisiimme.
Ehtoollinen vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää ja lupausta iankaikkisesta elämästä. Se on yhteyden, ilon ja kiitoksen ateria.