Rippikoulu

Rippikoulu

Vuoden 2024 rippikoulukausi on alkanut.

Jos sinulla on kysyttävää rippikouluun liittyen, ota yhteys Ville Kajaniin tai Ismo Häyhään (yhteystiedot alempana).

Seurakunnan toimintaa voitte seurata sosiaalisen median kanavistista facebookista, instagramista ja YouTubesta. Seurakunnan kotisivut löydät osoitteesta www.imatranseurakunta.fi. Kirkolliset ilmoitukset ilmestyvät Uutisvuoksi-lehdessä torstaisin.

Terveisin,

Imatran seurakunnan nuorisotyön tiimi

-Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua, missä ikinä kuljet- (Ps. 91)

***

Mikäli sinulla on kysyttävää rippikoulusta, tutustuthan ensin näihin usein kysyttyihin kysymyksiin sekä sivun alalaidasta löytyviin ilmoittautumisohjeisiin.

Jos olet kiinnostunut aikuisrippikoulusta, ota yhteyttä rippikoulukooridnaattori, pastori Ville Kajaniin.

Rippikoulua koskevat tiedustelut:

Pastori Ville Kajan
p. 044 400 4284

**@** (ensisijainen)

Nuorisotyönohjaaja Ismo Häyhä

p. 040 592 1636

**@** (ensisijainen)

Rippikoulu on seikkailu jonka voi kokea vain kerran

Rippikoulu on evankelis-luterilaisen kirkon kasteopetusta. Siellä voit pohtia yhdessä muiden kanssa elämään ja uskoon liittyviä asioita. Tutustut sen kirkon uskoon, johon sinut kasteessa liitettiin.

Imatran seurakunnassa voit käydä rippikoulun leiri-, tai iltarippikoulussa. Jos pidät liikunnasta, voit mennä liikuntapainotteiseen rippikouluun tai vaikkapa vaellusriparille, näitä järjestävät ainakin eri kristilliset järjestöt. Vaikka rippikouluja on monenlaisia, voidaan rippikoulu aina tiivistää kolmeen sanaan: elämä, usko ja rukous.

Mikä on rippikoulu?

Rippikoulu toteutetaan puolen vuoden aikana ja sen laajuus on 80 tuntia. Siihen voi liittyä erilaisia tapahtumia, vierailuja ja retkiä. Jos rippikouluun liittyy leirijakso, se kestää seitsemän päivää ja muutama viikko tämän jälkeen on konfirmaatio.

Milloin?

Yleensä rippikoulu käydään sinä vuonna, kun täytetään 15 vuotta. Imatralaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain noin 85%. (Imatran seurakunnan rippikouluissa)

Jos olet mennyt 6-vuotiaana kouluun, voit anoa mahdollisuutta käydä rippikoulu 14-vuotiaana samaan aikaan luokkakavereittesi kanssa. Yhtä hyvin voit käydä riparin vuotta myöhemminkin.

Mikä konfirmaatio?

Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla. Konfirmaatiossa tunnustat itse kristillisen uskon, johon sinut on kastettu. Kasteessasi vanhemmat ja kummit lausuivat uskontunnuksen puolestasi, nyt olet itse pääosassa. Jonain päivänä on ehkä sinun vuorosi kummina lausua sama tunnustus uuden kirkon jäsenen puolesta.

Rippikoulun voit käydä, vaikka sinua ei olisi kastettu. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan. Lisätietoja saat kirkkoherranvirastosta p. 044 400 4210.

Mitä oikeuksia?

Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys.

Rippikoulu Imatran seurakunnassa

Rippikouluista tiedotetaan syksyllä koulujen kautta. Seuraavan vuoden rippikouluihin ilmoittaudutaan yleensä syksyn aikana seurakunnan kotisivujen kautta. Rippikouluun ilmoittautumisesta jaetaan kirjallinen ohje kouluvierailujen yhteydessä. Leirijaksot järjestetään Päivärannan kurssikeskuksessa  ja päivärippikoulun ohjelma ja paikat vaihtelevat vuosittain. Päivärippikoulu sisällä yöpymisiä!

Rippikoulun leirijaksosta muodostuu majoitus ja ruokailukuluja sekä päivärippikoulusta materiaali/ruokailu kuluja, joista osan maksavat nuoren vanhemmat/ huoltajat. Leirimaksut Imatran seurakunnassa rippikoulukaudelle 2024 ovat:

(jos maksu tuottaa vaikeuksia - ota luottamuksella yhteyttä rippikoulun vastuuhenkilöön!)

Oman srk:n jäsen

Muun srk:n jäsen

Kirkkoon kuulumaton

Leirimaksut