Kirkon Ulkomaanapu

Kirkon Ulkomaanapu

Kirkon Ulkomaanapu on kirkon ulkoasiain hallinnosta vuonna 1995 säätiöity itsenäiseksi toimijaksi. Sen hallituksen nimittää kirkon ulkoasiain neuvosto.

Kirkon Ulkomaanapu perustettiin syyskuun 25. päivä vuonna 1947, jolloin Suomen luterilainen kirkko liittyi virallisesti kirkkojen kansainvälisen avun verkostoon – tällöin vielä avun vastaanottajana.

Sotien köyhdyttämään Suomeen toimitettiin Suomen luterilaisen kirkon kautta rahaa, vaatteita ja ruokatarpeita muun muassa Ruotsista ja Amerikasta. Hätäavun lisäksi vahvistettiin Suomen luterilaisen kirkon diakoniavalmiuksia, ja tuettiin näin suomalaisten valmiuksia auttaa itse itseään.

1950 ja -60 -lukujen vaihteessa Suomen kirkko kypsyi avunsaajasta avunantajaksi. Esimerkiksi Yhteisvastuukeräyksen tuotosta runsas kolmannes ohjattiin ”maailman hädänalaisten auttamiseen”. Tänä päivänä Ulkomaanapu välittää 60 prosenttia Yhteisvastuukeräyksen tuloista maailman köyhimmille.

Tänään Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin humanitaarisen avun antaja. Toimimme yli 20 maassa, siellä missä hätä on suurin. Kirkon Ulkomaanapu on osa kirkollisten avustusjärjestöjen kattojärjestön ACT-allianssin verkostoa. Kirkon Ulkomaanapu on mukana siellä, missä elämän edellytykset ovat kaikkein heikoimmat. Teemme työtä ihmisarvoisen elämän ja kansainvälisen oikeudenmukaisuuden puolesta kaikkein köyhimpien ihmisten kanssa uskontoon, etniseen taustaan tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta.

Kirkon Ulkomaanavun toimintaa ohjaavat yhteiset arvot

valikoimaton lähimmäisenrakkaus, periksiantamaton toivo, rohkeus ja kunnioitus.

Missio

Tekoja ihmisarvon puolesta.

Visio

Muutamme maailmaa tukemalla kaikkein heikoimmassa asemassa olevia.

Seuraa, keskustele ja osallistu toimintaan YouTubessa, Twitterissä ja Facebookissa.