Lapset kirkkoon!?

Lapset kirkkoon!?

Olen tyrmistynyt siitä, miten huonosti lapset otetaan vastaan kirkossa.

Vika voi olla meissä papeissa. Emme huomioi lapsia. Emme katso heitä, saati puhu heille, kun he astuvat kirkon ovesta sisään. Emme osaa sanoittaa asioita kielelle, jota lapsikin voisi ymmärtää. Ehkä meissäkin voi heijastua se, miten monet on kasvatettu – istumaan hiiren hiljaa kirkon penkissä.

Ikävä kyllä on myös seurakuntalaisia, jotka karkottavat lapset vanhempineen pois kirkosta. Anteeksi nyt vaan lukijat, mutta olen kuullut ja saanut itse todistaa, miten vanhempia on tiukkaan äänensävyyn käsketty hiljentämään lapsensa. Sellainen äiti tai isä, joka käy harvoin jumalanpalveluksessa, ei kyllä tuo lapsia uudestaan kirkkoon tämän jälkeen.

Miksi sitten lapset pitäisi ylipäätään tuoda kirkkoon? Eikö riitä, että messussa on se perusjoukko seurakuntalaisia, jotka istuvat kiltisti aiheuttamatta kenellekään harmia? No, ei todellakaan riitä. Messun pitäisi olla juhla kaikenlaisille ja kaikenikäisille seurakuntalaisille. Sen pitäisi olla paikka, jossa jokainen voi kokea pienen kosketuksen pyhästä. Ja paikka, missä voi olla juuri sellaisena kuin on.

Toki meluta ei saa, mutta normaalit lasten äänet ovat sallittuja. Jos papin ääni ei kuulu, voi tulla eteen istumaan tai pyytää pappia puhumaan vähän lujemmalla äänellä. Hän ei siitä loukkaannu.

Olen sitä mieltä, ettei minusta olisi tullut pappia, jos minua ei olisi lapsena viety kirkkoon. Jo pienenä konttasin Saaren kirkon alttarikaiteen luo ja äiti nolostuneena oli pahoitellut asiaa Pentti-papille, jota kutsuin napiksi. Pentti sanoi vain, että se ei häntä häiritse, päinvastoin. Aina silloin tällöin sain myös auttaa laittamalla virsiä virsitauluihin ja sytyttämällä papin kanssa kynttilät alttarille. Toki usein oli tylsää, mutta jumalanpalvelus tuli tutuksi ja rakkaaksi.

Viekää siis lapsia kirkkoon ja ottakaa heidät vastaan avoimin mielin, sillä heissä on seurakunnan tulevaisuus.

Kappalainen Sanna, joka katselee maailmaa pohtien isoja ja pieniä asioita välillä kriittisestikin.