Erotaan kirkosta

Erotaan kirkosta

Olen ollut kirkonpalvelijana ensin seitsemän vuotta vakinaisessa työsuhteessa ja myöhemmin kymmenen vuotta sivutoimisena. Nyt on luottamustehtävässä alkanut viides vuosi.

Koen kirkosta eroamiset loukkaavana toimintana. Tuntuu siltä, että kirkon työntekijät tekisivät turhaa työtä. Mielestäni kaikki kirkon työntekijät tekevät arvokasta työtä. Kaikki ovat palvelutehtävässä. Jokainen työntekijä auttaa tavalla taikka toisella kanssakulkijoita.

Mitä jos erottaisiin kirkosta. Siis kaikki. Lopetettaisiin seurakuntien toiminta. Ei enää autettaisi lähimmäisiä. Ei kastettaisi, ei vihittäisi eikä siunattaisi vainajia, tehköön sen joku yritys.

Kun laitettaisiin parikymmentätuhatta seurakuntien työntekijää kortistoon, potkittaisiin vapaaehtoiset kirkosta pihalle ja hajotettaisiin hallinto. Lopuksi tietysti romutettaisiin rakennukset. Olisiko sitten mukavampi olla? Ehkä. Mutta eihän tämä riittäisi.

Kun oltaisiin saatu jumalanpalvelukset loppumaan ja uskonnon opetus kouluista häviämään, niin mielestäni pitäisi kalenterista pyyhkiä pois kymmenkunta kirkollista arkipyhää. Emmehän luonnollisesti viettäisi Joulua, Pääsiäistä eikä Juhannusta jne.

Olisiko näin hyvä? Jokainen, joka eroaa kirkosta, viettää varmasti mielellään arkipyhiä, Pääsiäisen ja Joulun tuomia vapaita.

Kirkosta eroaminen on merkillistä puuhaa, jonka edessä olen ihmeissäni ja surullinen. On pakko jaksaa uskoa, että kirkolla on paikkansa nyt ja tulevaisuudessa tässä yhteiskunnassa.

Pekka Kärkäs

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja