Täytä tyhjä tila rakkaudella

Täytä tyhjä tila rakkaudella

Minustakin tulee vanha. Kuka minua hoitaa, miten ja missä?

Kävin Kirkkopäivillä Jyväskylässä 17.–19.5. Viikonloppu tarjosi monenkirjavaa ohjelmaa kevyestä musiikista syvällisiin keskusteluihin elämästä ja uskosta. Teeman oli ”Täytä tyhjä tila”. Päivät todella täyttivät tyhjän tilan, jopa kiireeseen asti. Usein piti valita useasta samanaikaisesta tapahtumasta se mikä kiinnosti sillä hetkellä eniten. Aurinkoiset ja suorastaan kesäisen lämpöiset päivät hellivät talviunesta heräävää mieltäni. Olen kevät ihminen. Nautin valon lisääntymisestä, lintujen laulusta ja kauniista vihreästä. Kaikkea jaksaa enemmän.

Vanheneminen puhuttelee minua omasta ja kohta 90 vuotta täyttävän äitini puolesta monellakin tapaa. Siispä suunnistin perjantaina Jyväkylän Kaupunkikirkkoon kuuntelemaan keskustelua ”Minustakin tulee vanha. Kuka minua hoitaa, miten ja missä?”. Keskustelemassa olivat Ehtoolehto-kirjoistaan tuttu kirjailija Minna Lindgren, Sote-uudistuksen uutisointia seurannut YLE:n toimittaja Tiina Merikanto sekä Oulun ev.-lut seurakuntayhtymän uusi yhtymäjohtaja Pekka Asikainen ja Yhteisvastuun keräysjohtaja Tapio Pajunen.

Puhuttiin Sotesta, hoitajamitoituksesta, valvonnasta, mutta sitten vasta päästiin mielestäni asiaan. Vanhuus ei ole sairaus! Vanhuus on täyttä elämää. Mietittiin miten digitalisaatio auttaa meitä tulevia vanhoja ihmisiä. Minna Lindgren nosti esille sen, että vanhuus on myös jatkuvaa luopumista. Kavereita häviää viereltä. Minna Lindgreni kirjoittamiaan kirjoja lukiessa olen monesi nauranut ja itkenyt, niin tosia ne ovat. Yksinäisyys kuuluu vanhuuteen, halusimme sitä tai emme. Hoidon laatu ja sopivuus ikääntyvälle on määrää tärkeämpää. Älylaitteista on varmasti apua, mutta on muistettava, että ihminen vanhetessaan voi unohtaa digiosaamisensa.

Oli kyse sitten minkälaisista hoivaroboteista, laitteet eivät korvaa toista ihmistä ja ihmisen kosketusta. Digilaitteet voivat olla tukemassa hyvää ja turvallista vanhuutta, mutta ihmistä tarvitaan jokaisen rinnalla kulkijaksi iästä riippumatta.

Kevät jatkuu keikkuen, kuten sanonta kuuluu. Tänään on viileämpää, tuulista ja sataa. Kevään kaunis vihreä on silti ympärillämme. Se kertoo kasvusta ja ilosta, elämän ilosta! Pidetään huolta toinen toisestamme tänäänkin.

Sirpa Kauppinen

hallintosihteeri, seurakunnan sekatyömies