Taantuvan tasa-arvon kirkko?

Taantuvan tasa-arvon kirkko?

Teologisessa lukupiirissämme on luettavana parhaillaan Anni Tsokkisen toimittama kirja Taantuvan tasa-arvon kirkko. Se on erittäin merkittävä ja tärkeä puheenvuoro ongelmista, jotka yhä edelleen liittyvät sukupuolten tasa-arvoon, eri sukupuolisuuksien nähdyksi tulemiseen, maskuliinisuuteen ja feminiinisyyteen kirkossa, sen hallinnossa ja käytännön toiminnassa.

Ajankohtaisena esimerkkinä omassa ja muissa paikallisissa seurakunnissa on suhtautuminen Lappeenrannassa järjestettävään Pride-tapahtumaan. Tapahtuman tarkoitus on tuoda esiin kaikkien sukupuolten ja suuntautumisten tasa-arvoa ja hyväksyttävyyttä. Kyse on ihmisten oikeudesta tulla kuulluksi ja nähdyksi. Pride on ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuma, johon ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat edistää yhdenvertaisuutta.

Hiippakuntamme alueella Pride-tapahtumia on aiemmin järjestetty Kouvolassa ja Mikkelissä viime vuonna. Tulevan uuden hiippakuntamme alueella Pride-tapahtumia on aiemmin järjestetty myös Lahdessa. Pääkaupunkiseudulla tapahtumia on järjestetty useina vuosina ja niihin ovat myös seurakunnat osallistuneet. Viime vuonna Espoon, Vantaan ja Helsingin seurakunnilla oli Pride-kulkueessa yhteinen rekka rakkaus-, armo- ja sateenkaarikyltteineen.

Mielenkiintoista on, että selkeästi maskuliinista symboliikkaa ja merkityksiä sisältäviin tapahtumiin (motoristien kokoontuminen, Imatran ajot) seurakuntamme on näkyvästi ja kuuluvasti osallistunut. Sen sijaan sukupuolisuuden monipuolista kirjoa esiintuovasta Pride-tapahtumasta on haluttu vaieta ja kääntää katse pois. Heijasteleeko tämä yleisemminkin kirkon piirissä yhä vallitsevaa patriarkaalisen hierarkian ja hegemonisen maskuliinisuuden valta-asemaa?

Sukupuolten tasa-arvoon suhtautumista ohjaavat usein erilaiset Raamatun tulkinnat. Kirjaimellisesti Raamattuaan lukevat perustelevat kantaansa tekstien ja auktoriteettien avulla. Avarampien tulkintojen kannalla olevat vetoavat sen sijaan ihmisoikeuksiin ja yhteisöjen muuttuviin kulttuurisiin käsityksiin. Selvää on, että tekstit, niiden käännökset, tulkinnat ja merkitykset ovat historian aikana muuttuneet jatkuvasti. Niiden täytyykin muuttua, jotta voisimme ymmärtää tekstien ajatukset kulloisessakin historiallisessa tilanteessa. Muutos on välttämätöntä myös siksi, että uskon on mahdollista säilyä.

Seurakuntamme Tulkaa kaikki – Kirkon uudistajat valtuustoryhmä osallistuu lauantaina 8.6. Lappeenrannan Pride- tapahtumaan Tulkaa kaikki –tunnusten alla. Puolustamme näkyvästi myös samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkimistä kirkossa Tahdon kirkossa –logoilla. Lappeen seurakunta järjestää tapahtuman yhteydessä viikkomessun klo 11 Lappeen Marian kirkossa. Tervetuloa mukaan!

Kauko Mäkinen

FT, psykologi, kirkkovaltuutettu, musiikin ja eksegetiikan harrastaja.