Kirkon salaisuudet julki!

Kirkon salaisuudet julki!

"Kirkossa ei saa olla mitään salaista, mikäli sellaista on, niin sitä tärkeämpää on, että se tulee julkiseksi." - Arkkipiispa Martti Simojoki

Kirkkoon liittyy mitä erilaisimpia mielikuvia. Itselläni tulee mieleen tietty kirkkorakennus - Turun tuomiokirkko. Johtunee opiskeluajoista, koska vielä 1970-luvun alkupuolella psykologian laitos sijaitsi Aurankadulla torin vierellä ja sieltä piti kävellä tuomiokirkon ohi lukuisia kertoja matkalla yliopistonmäelle päärakennukseen seuraaville luennoille. Niihin aikoihin kirkko ei juuri muuta merkinnytkään. Kirkko oli taantumuksen, dogmaattisuuden ja oikeistolaisuuden tyyssija, jota Hesarin silloinen pilapiirtäjä Kari Suomalainen kuvasi kliseisen osuvasti piirtäessään Kokoomuksen liperikaulaiseksi ja kypäräpäiseksi pönäkäksi pappismieheksi. Tämä hahmo hallitsi mielikuvaani kirkosta aina 2010-luvun alkuun asti.

Siksi olikin mielikuviani kovasti ravistelevaa lukea kymmenkunta vuotta sitten Heikki Räisäsen kirja Rosoinen Raamattu. Tuntui, että kaikki entiset käsitykseni ja mielikuvani kirkosta, Raamatusta ja uskonnosta räjäytettiin pirstaleiksi. Innostuin asiasta niin, että halusin kertoa myös muille, että Hei! kirkossa voi käyttää järkeäänkin ja ajatella, Raamattuakin voi tutkia peräti tieteellisesti, voi kyseenalaistaa, problematisoida ja etsiä uusia tulkintoja teksteille ja dogmeille! Asioista voi avoimesti ja vapaasti keskustella ja väitellä!

Kun puolivahingossa lipsahdin vuoden 2014 srk-vaaleissa Imatran seurakunnan kirkkovaltuustoon, alkoi tutkimusretkeni seurakunnan ja kirkon hallintoviidakossa. Useaan kertaan kuulin fraasin miten ”hidasta ja kankeaa kirkollinen päätöksenteko on". Tuntui myös, että tavallinen rivivaltuutettu on käytännössä lähes ulkopuolisen asemassa päätöksenteon valmistelun suhteen. Aloin kaipaamaan tähänkin tilanteeseen jotain kirkollisen päätöksenteon kankeuden ja salamyhkäisyyden mielikuvia räjäyttävää dynamiittia. Olisikohan kukaan kirjoittanut kirjaa rosoisesta päätöksenteosta kirkossa?

Ainakin pieni posahdus seurakunnan hallinnon avoimuuden suuntaan saatiinkin aikaan 12.6. 2019, kun Tulkaa kaikki - Kirkon uudistajat valtuustoryhmän aloitteesta Imatran seurakunnan kirkkoneuvoston esityslistat ovat tulleet julkisiksi uuden kirkkoneuvoston verrattain nopeasti tekemällä ja kirkkoherran valmistelemalla päätöksellä. Seurakuntalaiset ja kirkkovaltuutetut voivat nyt tutustua seurakunnan verkkosivuilla neuvostossa päätettäviin asioihin ja niiden valmisteluun jo ennen kuin ne menevät neuvoston kokouksiin päätettäviksi. Jäsendemokratialle on paremmat edellytykset kun asioista voidaan etukäteen keskustella ja niihin vaikuttaa!

Imatran seurakunta näyttää nyt suuntaa kohti avoimempaa ja ripeämpää päätöksenteon kulttuuria!

Kauko Mäkinen

FT, psykologi, kirkkovaltuutettu, musiikin ja eksegetiikan harrastaja.