Uskotko vaalien jälkeiseen elämään?
Kirkolliskokousedustaja Minni Kuisma (Tulkaa kaikki-Mikkelin hpk)

Kirkolliskokousedustaja ja hiippakuntavaltuutettu Minni Kuisma (Tulkaa kaikki-Mikkelin hpk), Kotka-Kymin seurakunta.

Uskotko vaalien jälkeiseen elämään?

Miten kirkolliskokous- ja hiippakuntavaaleissa oikein kävi? Onko Etelä-Karjalassa syytä synkkyyteen vai onko meillä toivoa valoisasta tulevaisuudesta? Ketkä ovat omia edustajiamme ja ajavat meidän asiaamme?

Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalit pidettiin helmikuussa. Vaalien tuloksia on analysoitu useammassakin yhteydessä ja tiedotusvälineessä. Uusimassa Myö Yhes –lehdessä myös kirkkoherramme tarttui aiheeseen. Artikkelin perusteella saa kuvan, että meille kävi tosi huonosti vaaleissa. Kukaan meillä ehdolla olleista ei päässyt läpi. Ainoa läpipäässytkin on Lappeenrannasta. Artikkelin nurkkakuntaista sävyä voi vain ihmetellä nykypäivänä. Esitetyn synkeän arvion rinnalle on pakko nostaa valoisampi kuva vaalien tuloksista ja siten luoda uskoa vaalien jälkeiseen elämään myös Etelä-Karjalassa.

Mikkelin hiippakunnasta kirkolliskokoukseen valittiin 8 maallikkoedustajaa ja 4 pappisedustajaa. Tulkaa kaikki –liike oli ensimmäistä kertaa vaaleissa mukana ja onnistui historiallisesti saamaan läpi kaksi maallikkoedustajaa. Hienot edustajat saimmekin: Ville Kämäräisen Mikkelistä ja Minni Kuisman Kotkasta. Liikeen papit esiintyivät Avoin kirkko-Mikkelin hiippakunnan papit -valitsijayhdistyksenä ja saivat läpi 2 edustajaa, Eija Juuman Mikkelistä ja Mirva Lehtisen Kuusankoskelta. Näiden edustajien kautta myös etelä-karjalaisilla on mahdollisuus saada asioitaan ja tavoitteitaan kirkolliskokoukseen ja vastavuoroisesti saada tietoja kirkolliskokouksesta omiin seurakuntiin. Nykyajan välineillä pidämme säännöllisiä kokouksia, joissa edustajamme ovat mukana. Sitä paitsi itse kirkolliskokouksiakin voi seurata myös suorana live-striimauksena.

Jos aatteellisista, arvoihin liittyvistä, uskonnollisista tai muista syistä Tulkaa kaikki -väki ei miellytä etelä-karjalaista seurakuntalaista, voi yhtä helposti kääntyä Mikkelin yhtynyttä seurakuntaväkeä edustavien Ilkka Pöyhösen (Lappeenranta), Vuokko Vänskän (Lahti) tai Aimo Koskelon (Hollola) puoleen. Jos hekään eivät tunnu omilta, niin valinnanvaraa on vielä Kokoomuksen Yhteistyön kirkko -listalta maallikkoedustajaksi noussut Eeva-Riitta Hahtola (Mikkeli), tai Keskusta puolueen Ihmisen kanssa elävä kirkko –listalta edustajiksi päässeet Olli Loikkanen (Savonlinna) ja Seija Kuikka (Mikkeli). Papit voivat kääntyä Sammeli Juntusen (Savonlinna) tai Sirkka Pylkkäsen (Juva) puoleen.

Valitut kirkolliskokousedustajat edustavat kirkolliskokouksessa moniäänisesti koko Mikkelin hiippakuntaa. He ovat kaikki siis meidän omia edustajiamme, sillä kuulumme moniääniseen Mikkelin hiippakuntaan. Heistä itse kukin seurakuntalainen voi vielä valita sen kaikkein omimman edustajakseen, jonka kokee ajattelevan asioista samalla tavalla kuin itse.

Hiippakuntavaltuustovaaleissa kävi aivan yhtä hyvin. Valtuustoon valittiin Mikkelin hiippakunnasta 14 maallikkovaltuutettua ja 7 pappisvaltuutettua. Tulkaa kaikki –liikkeen maallikkovaltuutettuja ovat Salla Natunen (Nastola), Pentti Rauhala (Lahti), Pekka Kotiaho (Hollola) ja Minni Kuisma (Kotka). Ihmisten kanssa elävä kirkko sai läpi 3 maallikkovaltuutettua, Yhdistynyt srk-väki 4, ja Yhteistyön kirkko 3 valtuutettua (ks. Mikkelin hiippakunnan verkkosivut  https://www.mikkelinhiippakunta.fi/paatoksenteko/).

Avoin kirkko –listalta hiippakuntavaltuustoon valittiin 4 pappia: Eija Juuma (Mikkeli), Elina Lehdeskoski (Orimattila), Mirva Lehtinen (Kuusankoski) ja Anne Kinnunen (Hamina). Muut papit, Kansankirkon rakentajat, saivat 3 valtuutettua. Kaikkien nimet löytyvät Mikkelin hiippakunnan verkkosivuilta (ks. linkki yllä).

Hiippakuntavaltuutetuissakin on runsaasti valinnan varaa edustamaan yksittäisiä seurakuntia hiippakuntavaltuustossa. Pidämme Tulkaa kaikki –liikkeessä säännöllistä yhteyttä valtuutettuihimme Facebook- ja whatsApp –ryhmissämme ja osa heistä kuuluu myös Tulkaa kaikki -koordinaatioryhmäämme ja osallistuvat sen kokouksiin.

Sähköpostit ja puhelimet on todellakin jo keksitty. Nykyään on vielä jopa näköpuhelimet, jos pelkkää sanaa ei uskota. Skype, Zoom ja muut nettikokoukset ovat viime aikoina tulleet tutuiksi myös iäkkäämmille ihmisille. Postikin vielä ajoittain kulkee ja hevosvoimilla pääsee. Elämä jatkuu vallan mainiosti vaalien jälkeenkin, myös etelä-karjalaisittain.

Poikkeustilakin päättyy aikanaan. Terveyttä kaikille!

Kirkolliskokousedustaja Ville Kämäräinen (Tulkaa kaikki-Mikkelin hpk), Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta.

Kauko Mäkinen

Kirkkovaltuutettu

Tulkaa kaikki -liikkeen yhdyshenkilö Mikkelin hiippakunnassa.

Wannabe-muusikko ja teologisen lukupiirin jäsen.