Vaalikone

Vaalikone

Ehdokkaana vaalikoneen kysymyksiin on vaikea vastata, tiedän sen, koska kone on ollut käytössä myös seurakuntavaaleissa. Kysymykset ovat pitkälti vastakkainasettelua ja vaikka vastausvaihtoehtoja on useita, ei mieleisen vaihtoehdon valitseminen ole helppoa. Omaa ehdokastaan etsivänkään ei ole helppo löytää oikeita vaihtoehtoja.

Oli siellä muutama kysymys, johon oli todella helppo vastata, muun muassa se, pitääkö äänioikeus  kunnallisvaaleissa laskea 16 ikävuoteen. Vastaukseni oli, ei missään tapauksessa.

Yk:n lapsenoikeuksien sopimuksen (LOS) ensimmäinen artkla kuuluu:

Tässä yleissopimuksessa lapsella tarkoitetaan jokaista alle 18-vuotiasta henkilöä, ellei lapseen soveltuvien lakien mukaan täysi-ikäisyyttä saavuteta aikaisemmin.

Siinä se on selvästi sanottu. On käsittämätöntä, että lapsia ei kunnioiteta lapsina, vaan heistä halutaan tehdä aikuisia liian varhain. Ihmisten on laskettu kivikaudella eläneen keskimäärin 20 vuotiaiksi. 1900-luvun alussa Euroopassa keskimääräinen elinikä oli 50 vuotta. Vuonna 2020 suomalaisten keskimääräinen elinikä oli naisilla 84 ja miehillä 78 vuotta.

Ihmisen elinikä on vuosikymmenien varrella kasvanut siellä loppupäässä. Onko siis mitään mieltä nakertaa lapsuutta lyhyemmäksi, kun vanhuusaika vielä lisääntyy. Annettaisiin lasten olla lapsia niin kauan kuin on sen aika. Ei se, että lapset osaavat käyttää vaikkapa näitä tietokoneita ja puhelimia paremmin kuin me mummoikäiset, tee heistä aikuisia. On hyvä, jos 16-vuotias osaa kantaa vastuuta itsestään, 18-vuotiaanakin vielä ehtii ottaa vastuuta muista.

Olen lukenut joitakin aivotutkimuksia ja kuunnellut paria luennoitsijaa, mutta kykyni eivät riitä mihinkään referointiin. Kuitenkin olen ymmärtänyt, että ihmisen aivot kehittyvät 30 ikävuoteen asti ja vielä 15 vuoden iässä kehitys on kovin kesken. 15 vuotiaan ajatukset ovat mustavalkoisia, enkä usko, että ne yhdessä vuodessa ratkaisevasti värittyvät.

Monissa nuorille suunnatuissa kyselyissä on toivottu/vaadittu äänestysiän laskemista. Nämä kyselyt ovat kuitenkin harhaa johtuen juuri tuosta mustavalkoisesta ajattelusta. On niin kiva vaatia, vaikka ei asiaa oikein tuntisikaan. Muistan vielä, että minäkin joskun noin 15-vuotiaana olin mukana vaatimassa kouluun oikeutta tupakoida välitunnilla.

Nuoria pitää kuunnella, se on selvää. Kaikki nuorisovaltuuskunnat ovat tervetulleita ja Imatralla sellainen onkin. Myös lapsivaikutuksen arviointi on pakollinen kaikessa päätöksenteossa. Seurakuntavaaleissa äänestysikäraja on 16 vuotta ja tänne se ehkä paremmin sopiikin.

Vilkas rippikoulukesä on alkamassa ja kuulin eilen ilokseni, että perinteiset leirit on nyt mahdollista järjestää. Rippikoulu on nuoren ihmisen elämässä tärkeä vaihe, jossa voidaan pohtia elämää laaja-alaisesti niin hengellisten kuin ihan yhteiskunnallisten asioiden näkökulmasta. Rippikoulu on hyvää pohdinnan ja kasvamisen aikaa.

Laitan tähän ikäänkuin loppurukoukseksi virren 236, joka on mielestäni virsikirjan kaunein virsi. Tämä kirjoitus ei ole epäluottamuslause nuorille, vaan haluan antaa heille vielä pienen hetken hengähtää ennen aikuiselämää.

Kätesi laske Herramme,

suojaksi rakkaan lapsemme,

tueksi nuoren ihmisen,

vain sinä, Jeesus, tunnet sen.

Me emme nuoren puolesta,

voi ottaa yhtään askelta.

Hän lähtee itse matkalleen,

sen vaaroihin ja vastuuseen.

Kuitenkin häntä saattavat,

myös sukupolvet vanhemmat,

on läsnä niiden rakkaus,

ja rukous ja siunaus.

On läsnä armon Jumala,

me saamme hiljaa kuunnella.

Ja seurakunta uskollaan

myös meitä kantaa helmassaan.

Kasteessa kutsuit luoksesi,

taas anna, Jeesus, armosi,