Omasta vapaasta tahdosta

Oppaan työhön kuuluu esteettömän kulun varmistaminen.

Omasta vapaasta tahdosta

Noin puolet suomalaisista on mukana vapaaehtoistoiminnassa. Vapaaehtoistoiminta on kaikille avointa toimintaa, jota tehdään palkatta omasta vapaasta tahdosta hyödyttämään toista ihmistä tai yhteisöä. Vapaaehtoistoiminta nähdään myös keinona vaikuttaa ja osallistua sekä lisätä yhteenkuuluvuutta.

Kansalaisareenan tekemän tutkimuksen mukaan 83% vapaaehtoistyöstä tehdään järjestöissä, yhdistyksissä ja seuroissa ja noin 9% ev.lut. seurakunnissa. Eniten tehdään urheiluseuroissa, sitten tulevat lapset, nuoret ja listan puolivälissä seurakunnat.

Ikä- ja sukupuolijakauma on yllättävän tasainen. Ehkä joskus tulee mieleen, että eläkeläiset ja etenkin naiset tekevät paljon vapaaehtoistyötä, mutta varsinkin urheiluseuroissa toimii paljon nuoria ja myös miehiä.

Kysymykseen, mikä helpottaisi osallistumista vapaaehtoistoimintaan, ylivoimaisesti suosituin vastaus oli: Tarjolla pitäisi olla enemmän lyhytkestoisia ja kertaluonteisia tehtäviä. Tämä ei yllätä yhtään, sitoutumista pelätään. Vastaus pitää kuitenkin ottaa vakavasti.

3.12. vietettiin kansainvälistä vapaaehtoisten päivää. Se ei tainnut näkyä täällä mitenkään. Koska on ihan julkisesti todettu, että Suomi lamaantuisi ilman vapaaehtoistoimintaa, päivälle soisi jonkinlaista arvostusta. Vaikka vapaaehtoistoiminnasta ei makseta palkkaa eikä yleensä muitakaan korvauksia, ei se poista sitä tosiasiaa, että kiitos on aina paikallaan ja jokainen vapaaehtoinen on juhlapäivänsä ansainnut.

Minulle rakkaita vapaaehtoistyön kohteita ovat olleet Suomen Latu ja Pelastakaa Lapset. Ladussa suurin riemu oli viedä ihmisiä tunturiin vaelluksille ja päiväretkille. Lähes yhtä mieluisaa oli pyörittää Ollinmajaa taukopaikkana hiihtäjille. Nyt olen jättänyt opashommat nuoremmille ja Ollinmajalle menen enää tarvittaessa.

Kun minua 14 vuotta sitten pyydettiin mukaan Imatran seudun Pelastakaa Lapset-yhdistykseen, se imaisi heti mukaansa. Huomasin, miten hauskalla tavalla voi tehdä hyvää monelle lapselle, nuorelle ja heidän perheilleen. Ihanat ihmiset lahjoittavat itselle turhiksi jääneitä tavaroita kirppikselle, missä ne myydään ja varat käytetään lasten ja nuorten harrastus- tai oppimateriaalitukeen. Uskomatonta!

Edelleen molemmissa, niin Imatran Lapinkävijöissä kuin Pelastakaa Lapsissa löytyy mielekästä vapaaehtoistyötä, eikä tarvitse sitoutua pitkiksi ajoiksi. Kannattaa ottaa yhteyttä!

Kolmas rakas vapaaehtoistyön paikka on Imatran seurakunta. Sanotaan, että kirkon vapaaehtoistyö on osa kirkon olemusta. Kristus on ruumis ja siinä on paljon jäseniä. Kaksituhatta vuotta sitten evankeliumia ruvettiin levittämään vapaaehtoistyönä. Jossain vaiheessa papit omivat sen itselleen ja rupesivat messuamaan kirkoissa keskenään. Seurakuntalaisille jäi yleisön rooli. Näin on jatkunut edelleen. Joskus herää henkiin ajatus, että voisi tehdä yhteisöllisiä messuja. Muutama vuosi sitten kokeiltiin messunkantajaryhmien toimintaa, mutta ne kuihtuivat, koska papit eivät sitoutuneet.

Vapaaehtoisille löytyy seurakunnassa lähinnä kahvinkeittäjän rooli. En ollenkaan väheksy, sillä kirkkokahvin keitto on hyvä palvelutehtävä ihan siinä missä ehtoollisavustajankin tehtävä.

Seurakuntien rahavarat, niin meidän kuin monen muunkin, ovat vähissä. Palkkakustannukset ovat suurin menoerä, ja vaikka sillä saadaan paljon hyvää aikaisiksi, niin on pohdinnan paikka, mistä voi saada apua.

Moni katsoo arki-iltaisin Emmerdalea. Eikös sielläkin ole kirkossa yksi pappi, joka tekee kylällä kaikenlaista ja seurakuntalaiset ovat mukana. Meillä tuntuu olevan monenlaisia kahleita, jotka rajoittavat vapaaehtoisten toimintaa. Kannattaisi varmaan miettiä, ovatko vapaaehtoiset pelkästään työntekijöiden pikku apulaisia vaan voiko heille antaa myös vastuuta.

Ystäväni Suomen Ladusta meni Vaasan suomalaiseen seurakuntaan kehittämään vapaaehtoistyötä.

Aion kuunnella häntä herkällä korvalla.

Ylhäällä tunturissa jossain Narvikin seudulla

Tuula Rahkonen