Villasukka

Villasukka

On tämä hurjaa aikaa. Uutisista tulee Venäjän pullistelua, Naton nokitusta, Kiinan ihmisoikeusasioita, Englannin hovin hajaannusta ja kokonainen saari uppoaa mereen tulivuorenpurkauksen johdosta. Korona välillä pahenee ja välillä on ihan loppumaisillaan, ja varotoimia kiristetään ja höllennetään ihan satunnaisessa järjestyksessä. Sotevaalit saatiin käytyä, mitähän siitäkin seuraa, seurakuntavaalitkin lähestyy, sähkö on kallista, bensa on kallista ja kahvikin kallistuu.

Mikä silloin auttaa, kun pää on ihan pyörällä? Vastaus on villasukka. Lämmin villasukka rauhoittaa mieltä ja tekee olon turvalliseksi. Villasukka tekee hyvää itselle, mutta on myös oivallinen lahja läheiselle tai vaikka tuntemattomalle.

Wikipediakin mainitsee villasukan:

Villasukka on villalangasta valmistettu sukka. Ne neulotaan yleensä puikoilla. Sukkien neulomista kutsutaan Suomessa myös kutomiseksi puhujan asuinalueesta riippuen. Nykyään saa myös teollisesti valmistettuja villasukkia. Villasukat eristävät erittäin hyvin lämpöä, ja siksi ne ovat oiva eriste kenkään talvipakkasilla. Villalangan sisällä oleva ilma on hyvä lämmöneriste. Villa itsessään sitoo myös painoonsa nähden hyvin kosteutta, eikä villasukka tunnu kosteanakaan kylmältä.

Villasukkia neulottiin nunnaluostareissa jo 1400-luvulla, joten ihan uusi keksintö se ei ole.

Villasukka on hyvin kätevä ja toimiva asuste. Pakkasella sukka lämmittää talvikengissä ja ilmavaa sukka pitää jalat kuivina kumisaappaissa säällä kuin säällä. Kotona on kiva hipsutella villasukissa, ja jotkut jopa nukkuvat villasukat jalassa. Villasukat ovat saaneet myös lisänimen erotiikan tappaja. Tiedä sitten tuon nimityksen todenperäisyyttä.

Myös villalanka sormissa luo lohtua. Jossain vaiheessa syksyä tulee aina sellainen mieli, että on pakko saada villalankaa käsiinsä. Aluksi sitä käy hypistelemässä kaupassa ja sitten on pakko ostaa. Kun saa silmukat luotua ja aloittaa varren neulomisen, tuntee, miten mieli lepää. Sitä jotenkin tuntee liittyvänsä vuosisatoja pitkään naisten ketjuun. Toki villasukkia neulovat myös miehet, mutta enemmän kuitenkin naiset.

Itse neulon vain yksivärisiä sukkia, korkeintaan raidallisia. Jotkut neulovat taidokkaita kuvioneulesukkia. Jotta hienot kuviosukat eivät jäisi vallan piiloon kumisaappaaseen, on kehitelty läpinäkviä saappaita, jolloin koko komeus on näkyvissä.

Ahkerimmat neulojat pitävät koko suvun sukissa. Toiset tekevät sukkia hyväntekeväisyyteen ja myyvät myyjäisissä, ihan niinkuin nunnat silloin hankkivat rahaa luostarin ylläpitoon. Sukkia voi tehdä myös lahjoitettavaksi. Minun sukkiani on lähtenyt Venäjän vankilaan, armeijan varusmiehille, vauvasukkia seurakunnan rotinakäynneile ja johonkin muuallekin. On ihana miettiä sukkia neuloessaan kenen jalkoja ne tulevat lämmittämään. Siinä samalla voi sukkiin neuloa sisälle hyvän olon toivotuksen ja siunauksen.

Vaikka minullakin on varastossa muutamat sukat, jalkaan osuvat aina äidin neulomat. Niihin sisälle neulottu siunaus lämmittää erityisesti.

Neuloa voi ihan missä vaan, kotona, kokouksessa, junassa, odotushuoneessa, yksin tai yhdessä. Imatran seurakunta tarjoaa mukavia kohtaamisia neulomisen parissa Neulenurkkatoiminnassa. Neulenurkat kokoontuvat Pisarassa tiistaisin kello 9.30 – 11 ja Lyhdyssä perjantaisin kello 11 – 14.

Ihania talvisia ulkoiluja kaikille lämpimin villasukin ja rauhoittavia kiikkutuolihetkiä villalankojen parissa.

Tuula Rahkonen