Maailma nyt

Maailma nyt

Nykyään tulee seurattua uutisia jatkuvasti. Siihen vaikuttaa tietenkin maailman tilanne mutta myös tiedonvälityksen kehittyminen. On irvailtu sitä, että nuoret kulkevat kännykkäänsä tuijotellen. Itse syyllistyn nyt samaan: pitää koko ajan tietää, mitä tapahtuu, erityisesti Ukrainassa. Elämä pyörii kuitenkin täälläkin: arkea pitää eläkeläisenkin pyörittää, teemme päätöksiä, pidämme kokouksia, tapaamme ihmisiä (tosin maskit naamalla) ja aherramme lumitöissä. Maailmaamme yritämme vähitellen avata koronalta.

Pitää taas totutella liikkumaan taas ihmisten ilmoilla. Uimahalliin en ole vielä uskaltautunut. Riitta-diakoni suositteli Majakan tuolijumppaa. On harkinnassa. Ystäväni kävi kuuntelemassa marttojen varmaan ansiokasta esitystä kriisitilanteisiin varautumisesta. Ystäväni oli kuitenkin sen jälkeen ahdistuneen oloinen. Hänen ansiostaan meillekin hankin nyt ison kanisterillisen lähdevettä.

Onneksi seurakunnalta on mahdollisuus saada apua henkiseen ja hengelliseen hätään. Jumalanpalvelusten lisäksi on järjestetty rukoushetkiä. Jo se, ettemme ole yksin ahdistuksemme ja pelkojemme kanssa, tehnee olomme turvalliseksi. Seurakunta on silloin kullan arvoinen ystävä.

Selvää on, että asioita pitää käsitellä. Lappeenrantaan siirretyn täällä toimineessa taideoppilaitoksessa silloinen rehtori esitteli minulle oppilaiden tekemiä ahdistus- ja vihamöykkyjä. Niihin oli purettu kritiikistä syntyneitä tunteita. Möykyt eivät minusta kovin ”taiteellisilta” näyttäneet, mutta täyttivät tarkoituksensa.

Ahdistus kanavoituu niinkin, että kaikki haluavat auttaa. Kun olin Prismassa Unicefin lippaan kanssa, ohi ei moni kulkenut. Edellisellä kerralla janokeräyksessä, joka tosin oli jo pari vuotta sitten, moni ilmoitti, ettei ollut käteistä tai että oli kuukausilahjoittaja. Nyt lippaan täyttäjiä oli paljon. Diabetesta sairastava mieheni ei löydä ruokaa nenänsä kohdalta jääkaapista. Sen sijaan pakastimen kaukaisempaan nurkkaa asettamani makea leivonnainen löytyy helposti. Kun on halua, on tahtoa toimia. Keräyksen organisoijat kertoivat, että kerääjiäkään ei ollut vaikea saada. Osallistumisen tärkeys näkyi myös Ylen hyväntekeväisyyskonsertin miljoonatuloksessa.

Yhteisyys tuntuu erilaiselta kuin aikaisemmin. Se on meille arvokas voimavara. Suhde luontoon on tätä yhteisyyttä. Teologisessa lukupiirissä on luettavanamme Pauliina Kainulaisen kirja Suuren järven syvä hengitys – luontosuhde ja kokonainen mieli. Pitääpä ryhtyä lukemaan. Ihana kirja. Suosittelen kaikille.

Ritva Pohjola