Mistä niitä arvoja oikein tulee? Tuula Rahkonen 30.5.2022

Mistä niitä arvoja oikein tulee? Tuula Rahkonen 30.5.2022

Täällä meidän kotiseurakunnassamme on kevään aikana ollut valtavasti kaikenlaisia iloisia tapahtumina, joista voisi kirjoittaa blogikirjoituksen. Olen kiitollinen niistä kaikista, mutta kun päässä pyörii edelleen viimeisimmän tapahtuman asiat, niin kirjoitan siitä.

Tapahtuman otsikko oli ”Ihmisen tulkitsema Raamattu” – Raamattu suomalaisessa yhteiskunnassa. Luennoitsijana oli dosentti Niko Huttunen Kirkon tutkimus- ja koulutuskeskuksesta.

Kun luin tapahtuman mainoksen, ajattelin, että siinäpä on taas yksi tietoviisas, joka tulkitsee Raamattua niin, että uskolle ei jää mitään virkaa. Menin tilaisuuteen ehkä vähän negatiivisesti varautuneena, joskin etuajassa, ja ajattelin, että kuuntelen loppuun, tuli mitä tuli.

Niko Huttunen aloitti luentonsa niin akateemisesti, että minulla jo ajatus karkasi ja havahduin vasta, kun hän puhui poliisista. Poliisin tunnus on esivallan miekka, sehän toki on tuttuakin tutumpaa, mutta en ole koskaan oppinut liittämään poliisin miekkaa Raamattuun. Roomalaiskirjeen 13 luvussa siitä kuitenkin kerrotaan. Esivallan kunnioittaminen on kuulemma perin luterilainen tapa, siksi poliisikin on meillä hyvin luotettu. Minä kun olen luullut, että poliisi on tehnyt työnsä hyvin ja on siksi niin luotettava.

Minun pienet aivoni eivät pysty referoimaan Niko Huttusen luentoa, mutta siellä tuli todellisia helmiä toinen toisensa perään. Hän todisti, että koko yhteiskunnallinen arvomaailmamme on voimakkaasti sidoksissa luterilaisuuteen, eikä muuten voisi ollakaan.

”Uskonnon kuvitellaan olevan jonkinlainen yhteiskunnan reunoilla oleva historiallinen kuriositeetti, jota yritetään laintulkinnoin sysiä yhä syrjemmälle”, hän jatkaa.

Suomi, niin kuin kaikki muutkin, on oman historiansa tuote ja vain historian tuntemana on mahdollisuus rakentaa uutta. Huttunen sanoi, että ajatus katsomuksellisesta neutraliteetista on jopa mahdotonta. Kaikki ratkaisut perustuvat arvoihin, eikä ratkaisuja tekevä julkinen valta voi olla neutraali.

”Suomi on ollut satojen vuosien ajan luterilaisuuden vaikutuspiirissä. Tuntuisi suorastaan omituiselta, jos se ei olisi jättänyt jälkiä myös siihen, miten suomalaiset ymmärtävät yhteiskunnan rakenteet ja kansalaisen aseman siinä” kirjoittaa Niko Huttunen Helsingin yliopiston julkaisussa "Uskontoneutraali Suomi on illuusio".

Vielä tuosta Mooseksen kirjasta pitää kertoa sen verran, että siinä korostetaan voimakkaasti, että köyhistä, leskistä, muukalaisista ja muista yhteiskunnan marginaaliryhmistä tulee pitää huolta. Eikös nämä juuri ole niitä hyvinvointivaltion arvoja, joita mekin kunnioitamme.

Kirkkopäivillä Oulussa vaihdoin useammankin ihmisen kanssa ajatuksia siitä, miten opinahjoni Diak oli silloin uutena niin yhteiskunnallisuuden lumoissa, että yritti väen vängällä hävittää kaiken uskonnon ja hengellisyyden koulutuksesta pois. Kun kuuntelin Niko Huttusen luentoa, minulle kirkastui se paradoksi, että tällaista erottelua ei tarvita, koska rajaa ei ole. Siksi minullakin roikkuu kaulassa kultaketjussa Jeesuksen krusifiksi, jonka olen saanut jo vuosikymmeniä sitten ja poliisilaitokselta eläkkeellejäämislahjana saatu poliisin miekka.

Pyydän anteeksi tätä jäsentämätöntä ja hajanaista vuodatustani, jossa kaiken lisäksi on virheitä käsitteissä. Toimikoon tässä se vanha sanonta, että hullu ei huomaa, viisas ei virka mittään. Kannattaa lukea netistä Huttusen julkaisut "Uskontoneutraali Suomi on illuusio" ja "Kaappiluterilainen kansa".

Siunatuksi lopuksi kerron vielä usein harmistuneeni nykyajan maailman menosta, kun Suvivirttä ei saa laulaa, kouluissa ei saa pitää aamuhartauksia ja Siniristilippukin haluttaisiin muuttaa raidalliseksi. Niko Huttunen kertoo tutkimustensa tuloksena, että todellinen uskonnon perkaaminen tarkoittaisi syvällisempiä puhdistuksia yhteiskunnassamme kuin kiivaimmat ateistitkaan ovat kyenneet vaatimaan.

Aamen.

Tuula Rahkonen