Mainio runokirja

Mainio runokirja

30.8.2022

Omistan runokirjan, jonka sanoja ja säkeitä osaan ulkoa enemmän kuin minkään muun kirjan. Ensimmäiset runot siitä kirjasta olen oppinut jo alle kouluikäisenä. Silloin kirjassa oli 632 runoa, mutta uusien painosten ilmestyttyä (lisävihko v. 2015) siinä on tällä hetkellä 979 erimittaista tekstiä. Jokaiseen ihastuttavaan runoon liittyy myös sävelmä. Nyt jo varmaan arvaatkin. Rakkain runokirjani on Suomen ev.lut. kirkon Virsikirja lisävihkoineen.

Runokirjani on suoranainen aarrearkku. Koen, että se vastaa meidän yhteiskunnassamme ikään kuin Raamatun Psalmeja. Sanat erilaisine säkeineen sisältävät ihmisen koko elämänkaaren, sen vaiheet ja kokemukset. Sieltä löytyy ajatuksia ja säkeitä erilaisiin juhlahetkiin esim. merkkipäivät, kaste, konfirmaatio, avioliitto, hautaus. Voi, miten monta kiitos- ja ylistyslaulua se sisältää! Siellä seurataan ja opitaan kaikki kirkkovuoden juhla-ajat. Virsissä käsitellään ja pohditaan ihmisen elämää tämänhetkisessä maailmassa esim. koti, lapset, nuoret, perhe, ruoka, työ, terveys, opiskelu, ikääntyminen. Elämänvaiheisiimme sisätyvät myös sanat: Jumalan luomistyö, aamu, ilta, vuodenajat, isänmaa, rauha, vapaus, matkalla, siirtolaisena, iankaikkisuus ja hyvin ajankohtainen aihe: muuttuva maailma.

Virsikirjan tarkoitus on olla hengellisen elämän rakentaja. Sieltä saa vastauksensa ja lohdutuksensa Kristusta etsivä ihminen ja hän, joka on saanut jo pitkään vaeltaa taivasmatkaa. Otsakkeina virsikokonaisuuksilla on: Jumalan armo, katumus ja rippi, usko Jeesukseen, ahdistukset ja lohdutus, Jumalan varjelus ja johdatus, kutsu ja kuuliaisuuus, lähetys, palvelu ja ykseys. Lisävihossa on lisää rukousta, kiitosta, Jumalan turvaa, osallisuutta, yhteyttä, vastuuta ja lopuksi vakuutusta, nyt ja aina.

Jokainen virsi on rukous. Siksi pidän näistä runoista.

Virsitekstien kirjoittajat ja suomentajat ovat syntyneet 1400-luvulta aina meidän päiviimme asti. Sävelmiä on kirjoitettu keskiajalta, ehkä aiemmaltakin ajalta, tähän aikaan saakka.

Näinä ikävuosina kirja on minulle myös muistitesti. Miten paljon osaan säkeistöjä ulkoa, kun pääsen veisaamaan näitä lempirunokirjani lauluja.

Riti Hirvonen