Olen löytänyt

Olen löytänyt

Olen löytänyt elämän tarkoituksen.

Eihän siinä kauan mennytkään, noin 70 vuotta. Nuorena tätä asiaa tuli pohdittua ihan toden teolla ja on se joskus vanhanakin käynyt mielessä. Sitä on kysytty monet kerrat, mutta en ole osannut antaa yhtä selkeää vastausta. Ehkä vuosi tai pari sitten se yhtäkkiä iski tajuntaani kuin salama. Elämän tarkoitus on olla ihminen.

Ihmisenä minulla on hyvin tärkeä paikka sukupolvien välisessä helminauhassa. Olen siinä yksi helmi. Aikaisemmat sukupolvet ovat siinä jo olleet omilla paikoillaan ja minun helmeni jälkeen tulee uusia helmiä. Jos minua ei olisi, helminauhassa olisi aukko.

On hyvä pohtia välillä, minkälaisen perinnön olen saanut aikaisemmilta sukupolvilta ja millaisen perinnön jätän tuleville.

Minä olen saanut kristillisen perinnön. Isäni vanhemmat olivat hartaita körttiläisiä. Vaikka mummo kuoli, kun olin yksivuotias, minulla on sellainen tunne, että hän rukoilee koko ajan minun puolestani. Isäni vastusti joitakin körttiläisten tapoja, mutta luotti kuitenkin Jumalaan. Äitini oli ihan avoimesti uskova ja opetti meille rukouksen voiman ja vei pyhäkouluun ja kirkkoon.

En usko, että kukaan tulevista seurakuntalaisista tulee muistamaan, että siellä se Tuulakin oli päättämässä näistä seurakunnan asioista. Uskon kuitenkin, että monet ovat tyytyväisiä niihin asioihin, joista olemme päättäneet. Olemme saaneet pidettyä riittävästi työntekijöitä tekemässä sitä upeaa työtä, jota Imatran seurakunnassa tällä hetkellä tehdään. Henkilökuntaa on toki vähennetty, mutta nyt lienee tasapaino saavutettu. Kriisiaikoina työntekijöitä voisi olla enemmänkin. Rakennuskantaa on vähennetty hallitusti, koska tavoitteena on ollut mieluummin luopua seinistä kuin työntekijöistä. Täytyy kyllä sanoa, että Imatrankosken kirkosta luopuminen on kipeä päätös. Rakennuskannan vähentäminen kuuluu myös oleellisena osana tavoitteeseen saavuttaa hiilineutraali kirkko. Monien ongelmien jälkeen nyt näkyy valoa tunnelin päässä myös siinä, että Kolmen Ristin kirkon ja Päivärannan lämmitykseen löytyy ilmastoystävällisempi keino. Molemmat sattuvat sijaitsemaan pohjavesialueella, eikä maalämpö ole mahdollinen.

Seurakuntavaalit käydään marraskuussa ja päätin olla vielä kerran mukana. Olen ollut jo neljä kautta, joten suurin piirtein tiedän, mihin olen ryhtymässä. Kuulun Myö yhes-ryhmään, joka on ollut koko minun toimiaikani suurin ryhmä. Tänä vuonna liitimme nimen perään jatkon Saman taivaan alla. Näinhän se on. Täällä ollaan saman taivaan alla ja yritetään tehdä tästä elämästä parempaa.

Myö yhes -ryhmä haluaa tehdä töitä sen eteen, että jokainen ihminen voisi tulla seurakuntaan juuri sellaisena kuin on. Kaikkien tilaisuuksien pitää jatkossakin olla avoimia ja tilojen esteettömiä.

Myö yhes -ryhmä haluaa olla niin seurakuntalaisten kuin työntekijöiden rinnalla elämässä tukemalla ja kehittämällä seurakunnan toimintaa. Raha-asiatkin on pidettävä kunnossa, että kaikki tämä olisi mahdollista.

Myö yhes -ryhmä haluaa myös kohottaa hautausmaan ilmettä. Hautausmaa on paitsi ihmisen viimeinen lepopaikka myös tärkeä hiljentymispaikka. Pidetään siitä yhdessä huolta.

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Kun Jumala on kieltäytynyt näyttämästä kasvojaan meille tässä elämässä, voimme katsella häntä katsomalla toisia ihmisiä. Sen hän on sanonut, että kaikki, minkä teemme lähimmäisillemme, teemme Hänelle. Tähän me pyrimme Myö yhes -ryhmässä ja tähän meidän pitäisi pyrkiä jokaisen omassa elämässämme.

Vaikka luottamustoimet, valtuuston, neuvoston ja työryhmien kokoukset ovat hyvin asiapitoisia ja maallisiakin, ne aina aloitetaan rukouksella ja päätetään siunauksella.

Siunausta myös Sinun elämääsi!

Tuula Rahkonen, seurakuntavaaliehdokas, Myö yhes

Tuula Rahkonen