Voiko Raamattu viedä kotiin?
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Voiko Raamattu viedä kotiin?

Voiko Raamattu viedä kotiin?

Suurina kirkollisina juhlapyhinä media innostuu tuomaan esiin kriittisiä kommentteja kristinuskosta. Toisaalta television tarjonnasta loistavat poissaolollaan kristilliset elokuvat. Voisiko silti Jeesukseen ja Raamattuun luottaa?

Vuosikymmen sitten Matti Myllykoski kohahdutti ajatuksella siitä, että Jeesus olisi haudattu joukkohautaan, kuten muutkin rikolliset. Nyt asiaa ei kuitenkaan enää kukaan muistele. Tällä tavalla monenlaisia ajatuksia tulee ja menee. Nyt on ilmestynyt uusi kirja nimellä Sensuroitu, jota pusketaan läpi myös mediassa. Sen mitä siitä tiedän, niin sen sisältämät ajatukset eivät ole erityisen uusia. Jeesus-tutkimukseen enemmän panostaneet ovat kommentoineet sitä kirjaa lähestymistavaltaan ongelmallisena, koska se pyrkii etsimään virheitä. Moniin paikkoihin on jo olemassa hyvät selitykset, mutta tätä ei oteta mitenkään esiin – vastapuolen ääntä ei kuulu kirjassa. Se myös edustaa tutkimuksen äärilaitaa eikä mitenkään keskilinjaa. Yhdessä kommentissa viitataan myös Bruce Metzgeriin, Princetonin yliopiston edesmenneeseen professoriin, jonka mukaan Jeesus -tutkimus on vahvistanut hänen uskoaan. Häntä pidetään tämän aihealueen eli tekstikritiikin jättiläisenä.

 

Itselle Raamattu on kirja, jossa toistuvat tietyt teemat uudestaan ja uudestaan. Näihin teemoihin kuuluvat esimerkiksi ihmisten kyvyttömyys noudattaa Jumalan tahtoa. Ihmiskunta on monella tavalla hukassa. Tästä taas johtuu se, että Jumalan on pelastettava Israelin kansa Egyptistä tai Babylonian vankeudesta. Jeesukseen liittyvissä evankeliumeissa nämä molemmat suuret kertomukset tulevat esiin jonkinlaisina ennustuksina Jeesuksen työstä. Tällä tavalla Raamatusta nousee opin perusta erilaisten teemojen kautta, jotka toistuvat.

 

Evankeliumit puolestaan kertovat Kristuksen työstä täällä maanpäällä sisältäen suuren kertomuksen suurimmat osaset eli kuoleman ja ylösnousemuksen. Nämä ajatukset taas toistuvat myös Vanhan Testamentin puolella. VT:n ja UT:n puolella puolestaan toistuvat vapautuminen synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, kuten Martti Luther asian ilmaisi Kristuksen työn merkityksen. Jokin teksti voi korostaa näitä eri puolia tuoden niistä jotain olennaista esiin. Kaikki tekstit ajavat myös ymmärrystä siitä mikä on Kristuksen merkitys.

 

Minulle siis Raamattu on ensisijassa järjestelmä, joka – inhimillisen puolensa mukaan – kertoo samoista asioista eri näkökulmist, eri todistajien äänellä ja äänenpainoilla. Tähän järjestelmään erilaiset yksityiskohdat sitten vähitellen loksahtelevat paikalleen ja täydentävät kuvaa. Silloin erilaiset väännöt joistain yksityiskohdista eivät heiluttele venettä. Itsekin olen monien yksityiskohtien kohdalla joutunut monenlaiseen vääntöön. Teologina olen joutunut selvittämään monia kohtia ja löytämään niihin ratkaisun.

 

Esimerkkinä voisi ottaa esiin sanan jumala tai jumalan / jumalien pojat käytön Raamatussa. Kun löytyy tuo sana monikossa, niin väitetään, että opettaisivatko tekstit sittenkin jostain monijumalaisuudesta eikä Jumala olisikaan yksi. Raamattu itse todistaa, että sitä sanaa tai sanayhdistelmää saatetaan käyttää ruhtinaista/tuomareista ja enkeleistä todellisen Jumalan lisäksi (kts. Job 1:6, Ps 82:6–7). Ruhtinailla ja enkeleillä oli valtaa Jumalalta, ja siksi heitä saatettiin sanoa jumaliksi. Tällä tavalla kieli toimii – sanalla voi olla erilaisia merkityksiä. Eri yhteyksissä voit itsekin miettiä mikä selitys sopisi parhaiten kyseiseen kohtaan. Toki niitä on valitettavan vähän Raamatussa. Löytäisitkö edes yhden noitten kahden lisäksi?

 

Pekka Jauhiainen

 

Olen Pekka Jauhiainen. Viimeiset kaksi vuosikymmentä olen toiminut lähetystyön parissa varsin erilaisissa tehtävissä. Sitä ennen työskentelin ja toimin tutkijana rakentamistekniikan parissa. Nyt yritän tehdä väitöskirjaa Paavalin teologiasta.

Kommentit


Poistu arkistosta
Aihe / Aloittaja   Viimeisin / Viestejä