Perhemessut ja perhejumalanpalvelukset

Perhemessut ja perhejumalanpalvelukset

Toivotamme perheenne lämpimästi tervetulleeksi kirkkoon! Perhemessuissa- ja kirkoissa otetaan huomioon erityisesti lasten mukanaolo. Messulla tai kirkolla voi olla erilaisia nimiä, kuten Vauvakirkko, Taaperomessu tai Mukulamessu. Musiikilla on tärkeä osa, laulamme monia tuttuja lasten virsiä ja lauluja.

Kirkossa

Kirkkoon menemisestä, kuten muistakin uusista asioista voi puhua lapselle kotona etukäteen. Kertoa papista, kanttorista ja siitä mitä kirkossa tapahtuu. Tärkeää ei ole koko ajan paikallaan istuminen. Jos siltä tuntuu voitte liikkua ja ihmetellä yhdessä. Kirkkosalista löytyy paljon katseltavaa. Alttarikaide, alttarin sisäpuoli ja saarnastuoli ovat kuitenkin niitä paikkoja joihin on hyvä mennä vain luvan kanssa.Lapsen osallisuus kirkossa toteutuu, kun annatte hänen kysellä ja vastaatte, ohjaatte rukoukseen, laulatte yhdessä ja tulette siunattavaksi tai ehtoollispöytään.

Kirkkotyynyt ja leikkipaikka

Tainionkosken kirkosta löytyy lapsille omat istuintyynyt ja leikkipaikka kirkon takaosasta. Tyynyn kanssa voi parkkeerata mukavaan kohtaan kuuntelemaan ja katselemaan tai leikkiä leikkipaikassa.

Lapsi ja ehtoollinen

Ehtoollinen on Jeesuksen muistoateria ja kiitosateria, joka kuuluu kaikille seurakunnan jäsenille, myös lapsille. Saamme kaikki tulla ehtoolliselle ja olla osallisena ehtollisen lahjasta. Vanhemmat päättävät milloin on oikea aika antaa lapselle ehtoollinen. Perusajatus on, että lapsen voi tuoda ehtoolliselle, kun hänelle on opetettu ehtoollisen merkityksestä. Kun lapsi haluaa ehtoollista hänelle voi lyhyesti selittää ehtoollisen merkitystä esimerkiksi että ehtoollinen on Jeesuksen ystävien ja Jumalan perheen yhteinen ateria. Jos viinin maistaminen tuntuu vieraalle voi ehtoolliseksi nauttia pelkän leivän.